Monday, 4 July 2011

Perkakasan Komputer Asas : Part 2

Sambungan dari Part 1



3.Motherboard

Benda ini juga dikenali sebagai MOBO oleh kebanyakkan pengguna komputer. MOBO adalah papan litar komputer yang menempatkan kesemua alat-alat komputer. MOBO ne ada banyak rupa ye sebab MOBO ini dikeluarkan dari pelbagai pengeluar, contohnya pengeluar terkenal MOBO ini ialah Intel, AMD, Asus, MSI GigaByte dan banyak lagi.

Di bawah ini contoh MOBO dari GigaByte.



4. Kad Grafik

Kad Grafik adalah benda yang amat diperlukan oleh komputer, tanpa benda ne saya pun tak tahu apa yang akan keluar kad skrin monitor korang nanti.
Kad Grafik didatangkan dalam dua pilihan iaitu:
  1. VGA/AGP Card yang dipasang bersama MOBO (Internal)
  2. PCI-E Card ("E" bermakna express), jenis EXTERNAL.


Contoh Kad VGA/AGP


Contoh Kad PCI-E


15 comments:

Santri T.P.I.N.I said...

salam kunjungan.. yes my number is 266...

Ana Jannah said...

nak tanyaa....motherboard yg mana yg bagus sbb pernah pakai celeron...tapi hampehh ngat...huahua T,T

muz said...

@Santri T.P.I.N.I
Thx bro cuz sudi singgah... :)

muz said...

@Ana Jannah

mobo mantap uda semestinya Gigabyte atau AMD, Intel pun ok jugalah...hehe

Anak Wak Mail said...

kalau rosak motherboard..koyak duitkan!

muz said...

@Anak Wak Mail
Haha...tau takpe, menangis pun takda guna sudah kalo mobo rosak... :)

Anonymous said...

Hi, tumpang komen. AMD motherboard? sila terangkan dengan lebih lanjut.

-Interested reader

terima kasih.

muz said...

@Anonymous
Saya akan terangkan dalam masa terdekat ini...

Cik Kay Jue said...

yeah.. da berjaya ke part 2!

nak tanya lagi..

macam mana nak tau lappy kita guna kad Grafik apa?
kena buka cover lappy ea, baru tau?

muz said...

CKJ download benda ini dan run...

Benda ne akan bagitahu everything tentang system komputer CKJ... :)

http://www.belarc.com/free_download.html

Cik Kay Jue said...

thanks.. CKJ cuba.. nampaknya.. aku semakin mengenal mu wahai lappyku.. haha..

muz said...

@Cik Kay Jue
haha, ayat bahaya oh di dengar...

Cik Kay Jue said...

@muz haha.. diam2 sudah... :P

Siti Mashitah Saidin said...

tak pernah tgok kad grafik. besar jugak eh?

muz said...

@Siti Mashitah Saidin
Yang kat atas tu kad grafik untuk desktop pc... :)