Saturday, 30 July 2011

Kadar Zakat Fitrah 2011/1432H

Sedar tak sedar dah dekat bulan Ramadhan... Insya Allah jika dipanjangkan umur kita akan bertemu bulan mulia pada 1hb August nanti...  Semoga kita semua dapat menjalankan ibadat dengan sempurna pada bulan ini...


Dalam bulan mulia ini kita dituntut membayar zakat fitrah dan ini wajib ke setiap umat islam... Oleh itu jom kita tengok kadar zakat untuk tahun ini...

Pengeluaran Zakat ini merupakan Rukun Islam ke Empat yang wajib ditunaikan selepas berpuasa pada Bulan Ramadhan. Barang siapa iaitu Muslim yang tidak mengeluarkan zakat, maka tidak sempurnalah Rukun Islam seseorang itu.


Mengeluarkan Zakat Fitrah bagi Bulan Ramadhan terbahagi kepada 5:


Wajib: Apabila terbenamnya matahari pada akhir 30 Ramadhan sehingga terbit matahari keesokan harinya.
Paling afdhal:  Sebelum menunaikan Solat Sunat Hari Raya.
Sunat:  Dari 1 hingga 30 Ramadhan.
Makruh:  Selepas selesai menunaikan Solat Sunat Hari Raya sehingga terbenamnya matahari pada 1 Syawal.
Haram:  Selepas terbenamnya matahari 1 Syawal.


p/s : dah nasib baik aku tinggal di Wilayah Persekutuan Labuan.... :)

6 comments:

CiNOS said...

THaknz for the Info

aimie amalina said...

salam ramadhan cek muz!
=)
waa...kene telek lag belog nih..cam byk info pasal como jek..hehehe

muz said...

salam ramadhan kepada semua...

aimie amalina : tu je yang muz mampu kongsi di sini...hehe

oPiE iSa said...

ala sifu, baru single ok lah. nti dah ada anak-anak, kena darab nilai tu dgn jumlah anak2 sifu nti. heheheheheh~

muz said...

@oPiE iSa
Kita ke tu? Hehe...

oPiE iSa said...

@muz
=.=!