Saturday 23 July 2011

Apa itu crack?

Apabila kita membeli sesuatu perisian, maka kita akan dibekalkan lesen key dalam bentuk serial number. Lesen key inilah yang akan kita gunakan untuk mengaktifkan fungsi perisian yang kita guna secara keseluruhan.





Tetapi kebanyakkan perisian mempunyai loophole, loophole adalah laluan atau lubang yang membolehkan seseorang pakar untuk mengakses dan mengubah perisian tersebut menjadi perisian percuma.

Pakar yang dimaksudkan adalah hacker, mereka akan menggunakan bug ini sebagai cara untuk mereka mengambil alih atau mencuri perisian tersebut.

Hacker biasanya akan menyediakan beberapa cara untuk membolehkan pengguna lain menggunakan perisian tersebut secara percuma. Contoh yang biasa digunakan adalah :

PATCH
1.Patch
- Hacker akan menyediakan satu patch yang telah mereka hack. Pengguna boleh menggunakan cara ini dengan menginstall perisian tersebut, kemudian menyalin patch yang telah dihack oleh hacker kedalam folder perisian tersebut.Fail patch biasanya dalam bentuk application / fail (.exe). Patch ini akan memberikan pengguna akses ke atas perisian tersebut.

KEY GENERATOR
2. Key Generator / Keygen
- Satu aplikasi dalam bentuk fail (.exe) yang menyediakan beberapa nombor siri bagi pengguna mendaftar perisian yang ingin digunakan.

CRACK FILE
3. Cracked Apss
- Perisian ini telah dihack oleh hacker dan pengguna tidak perlu menginstall patch atau keygen. Pengguna boleh terus menggunakan perisian setelah selesai install.


Masalah utama menggunakan patch/keygen adalah, ada masanya hacker sengaja menjadikan patch/keygen itu sebagai virus. Namun tidak semua patch/keygen adalah virus tapi amat susah memastikan mana satu patch/keygen yang mengandungi virus.



p/s : Oleh itu sekiranya anda ingin menggunakan patch/keygen/crack ne korang kena tanggungjawab sendiri. Yelah benda free kan, biasalah tu....hehe

9 comments:

oPiE iSa said...

Selalu guna, dah kalau ade kena virus, biaq p lah, scan and delete. hahahaha..,.

Hafizin Jamil said...

aku suka yg guna yg hack muz

Anonymous said...

@oPiE iSa
Kalo kena worm baru tahu...ehhe

Anonymous said...

@H.J
Maksud ko yg guna yg hack apa?

K said...

suka benda free :P

Anonymous said...

@sergeant keroro
Ada free watpa nak yang berbayar kan...hehe

dayu_myself said...

muz,ko pandai ke menghack tu??
meh ajar aku nak??ngeeee...
^__^

Anonymous said...

@dayu_myself
Hehe, x bagus jadi hacker ne....

Yumida said...

pandai nyerrrr anak mak...