Saturday 12 November 2011

Cara Menukar Extension File

Ramai yang bertanya bagaimanakah menukar extension file seperti contoh file deface yang saya gunakan dalam FCK Link Gallery - File Uploader.

Baik di sini saya akan tunjukkan caranya "step by step".




Kebiasaanya ada laman web yang mempunyai bug file uploader hanya meminimumkan beberapa jenis file sahaja. Maksudnya kita hanya boleh mengupload file yang dibenarkan oleh laman web tersebut. Contoh seperti gambar di bawah.


The File D:\Inetpub\scfpd\Portals\0\Muz_c0d3r.htm Is A Restricted File Type. Valid File Types Include ( *. swf, *.jpg, *.jpeg, *.jpe, *.gif, *.bmp, *.png, *.doc, *.xls, *.ppt, *.pdf, *.txt, *.xml, *.xsl, *.css, *.zip ). Please Contact Your Hosting Provider If You Need To Upload A File Type Which Is Not Supported.

Di sana dinyatakan jenis file yang boleh diupload ke dalam laman web ini. Maka kita harus memanipulasi file extension untuk melepasi halangan ini.

Contohnya kita menggunakan file dengan extension .html, maka kita hanya perlu menambah extension ;.css selepas .html bagi memanipulasi file tersebut.

1. Buka "file.html" anda menggunakan notepad.


2. Kemudian pilih "file" dan pilih "save as"


3. Kemudian di bahagian "file name" taip "namafailanda.html;.css"


4. Kemudian di bahagian "save as type" pilih "all files"


5. Kemudian klik "save" dan anda dapat lihat hasilnya dimana extension file anda telah dimanipulasi menjadi "css file"



Perkara sama juga digunakan untuk menukar format file shell anda sekiranya laman web yang anda ingin upload shell hanya membenarkan untuk mengupload file jenis .jpg maka anda harus memanipulasi extension file shell anda dengan menukar file shell.php anda kepada shell.php;.jpg


Di harap tutor ini dapat membantu anda yang masih
tidak memahami mengenai cara menukar file extension ini.

No comments: