Sunday 25 September 2011

Top 10 Hacker (Malay version) - Part 6

Lloyd

Dalam terma kemanusiaan, ianya berkait rapat dengan kes amanah, seorang pekerja yang telah berkhidmat selama 11 tahun telah pecah amanah. Lloyd telah membina dan membangunkan rangkaian komputer Novell NetWare di Omega South dan kemudian telah menjahanamkan ia kembali dengan sebuah perisian yang bertindak seperti bom jangka selepas nama beliau digugurkan dari kalangan korporat dan dipecat kerana masalah prestasi kerja dan juga masalah disiplin yang teruk. Hari ini, beliau sedang berdepan dengan hukuman lima tahun penjara.



In a business sense, the loss of its key manufacturing programs cost Omega, which builds measurement and instrumentation devices for customers like NASA and the U.S. Navy, more than $10 million, dislodged its footing in the industry and eventually led to 80 layoffs.
Insiden pada tahun 1996 itu telah diberi perhatian yang serius hingga membawa kepada kerjasama antara U.S. Secret Service dengan para pakar pemulih data dan ahli forensik digital terkemuka dunia untuk menyiasat kes Llyod tersebut bagi membolehkan Lloyd ditahan dan dibicarakan kerana kesalahannya itu.

-----------------------------------------------------------------------------------------


David Smith

David Smith, merupakan seorang pencipta virus Melissa, bakal berdepan dengan hukuman penjara selama hampir 40 tahun jika beliau memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan pihak FBI.



Berdepan dengan hukuman penjara, kemarahan masyarakat dan juga bakal didenda, penyebar virus Melissa yang paling cepat merebak ini akhirnya melakukan seperti apa yang telah dilakukan oleh beratus penjenayah sebelum ini. Beliau telah bersetuju untuk menjadi seorang undercover.



Federal court documents unsealed at the request of the Associated Press show that for almost two years, Smith - then out on bail - worked mostly full time cruising the dark recesses of the Internet while the FBI paid his tab.



Apa yang pihak FBI dapat? Maklumat lengkap mengenai pelbagai jenis penyebar kod-kod virus yang mana akhirnya membawa kepada dua penahanan utama antarabangsa dan mematahkan beberapa lagi cubaan serangan virus.



Apa pula yang Smith dapat? Beliau cuma dijatuhkan hukuman selama 20 bulan di penjara persekutuan yang mana hukuman tersebut adalah kurang 2 tahun daripada hukuman minimum yang diperlukan, dan selama 38 tahun dikurangkan dari hukuman yang dijatuhkan kepada beliau sewaktu beliau didakwa.



Adakalanya, pendekatan sebegini diperlukan. "Pencuri menangkap pencuri", kata Elliot Turrini, seorang bekas pendakwa persekutuan yang telah mengendalikan kes Smith ini dan bersetuju untuk meringankan hukumannya. Lebih kurang dianggarkan sebanyak 63,000 virus dari pelbagai jenis yang beredar di ruang internet yang menyebabkan kerugian berjumlah USD $65 bilion kerana kerosakan dan kerugian, tetapi yang dipenjarakan hanyalah Smith seorang sahaja kerana telah menyebarkan salah satu dari 63,000 virus tersebut.

No comments: