Tuesday 10 January 2012

Malware Zeus CodeName GameOver


Pada minggu lepas FBI telah mengeluarkan amaran mengenai penipuan phising terbaru yang dikenali "GameOver". Sekiranya malware ini mendapat akses ke PC anda ianya mampu mencuri nama pengguna, kata laluan dan juga memintas pengesahan pengguna laman web perbankan.


FBI berkata, ia telah melihat peningkatan dalam penggunaan Gameover, yang adalah satu skim phishing e-mel yang menggunakan nama-nama institusi kerajaan kewangan yang terkemuka - Persatuan Negara Automated Clearing House (NACHA), Federal Reserve Bank atau Perbadanan Insurans Deposit Persekutuan ( FDIC).


FBI berkata Gameover adalah varian yang lebih terkini daripada malware Zeus, yang telah diwujudkan beberapa tahun lalu dan telah direka khusus untuk menuai maklumat perbankan.


Siapa yang terjejas?

Memandangkan bahawa penipuan yang dilakukan melalui e-mel, sesiapa sahaja boleh jatuh kedalam skim penipuan ini.

Berikut adalah contoh yang diberi oleh FBI untuk menggambarkan keadaan tersebut:

"Biasanya, anda menerima e-mel yang tidak diminta dari NACHA, Federal Reserve, atau FDIC memberitahu anda bahawa ada masalah dengan akaun bank anda atau urus niaga ACH baru-baru ini. (ACH bermaksud untuk Automated Clearing House, satu rangkaian pelbagai guna untuk urus niaga kewangan di Amerika Syarikat) pengirim telah memasukkan pautan dalam e-mel untuk anda yang kononnya akan membantu anda menyelesaikan apa-apa isu yang terjadi. Malangnya, link tersebut membawa anda ke laman web palsu, dan apabila anda berada di sana, anda secara tidak sengaja memuat turun malware Gameover, yang segera menjangkiti komputer anda dan mencuri maklumat perbankan anda."

Bagaimana untuk tetap selamat?

Pastikan anda tidak menjadi mangsa kepada penipuan phishing dan AVG memberi tiga tips untuk anda supaya kekal selamat di talian.

Tawaran Yang Diluar Jangkaan

Dalam hari-hari jualan Tahun Baru anda akan mendapat pelbagai tawaran menggoda yang menjanjikan tawaran yang diluar jangkaan / tawaran yang luar biasa. Anda harus berhati-hati kerana tawaran seperti ini biasanya hanyalah umpan untuk anda.

Percaya Naluri Anda

Jika anda menerima e-mel yang mendakwa anda membayar hampir $ 300 untuk penerbangan yang anda tidak sedar tentang kemungkinannya dan sebenarnya anda tidak pernah mempunyai penerbangan tersebut maka ini adalah satu helah. Helah ini adalah untuk memainkan perasaan anda, supaya anda yakin dalam tindakan yang anda akan buat.

Dapatkan Perlindungan

Mempunyai tahap asas keselamatan internet boleh membantu melindungi anda daripada serangan phishing dan penipuan dengan memberi amaran kepada anda apabila anda pergi ke laman web yang tidak selamat.

AVG LinkScanner ™ dapat membantu anda untuk memeriksa kandungan sesebuah laman sebelum anda memasuki laman tersebut.




No comments: