Friday 21 October 2011

Sapa Makan Cili Dia Terasa Pedasnya...





Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera,

Artikel saya pada kali ini adalah mengenai sikap beberapa manusia yang bagi saya terlalu menjengkelkan... Kenapa? Saya bukanlah HACKER, saya tiada CEH, tiada perisian ciptaan sendiri dan tiada bug yang pernah saya discover sendiri. Saya hanya seperti mereka yang terus belajar dan masih boleh dikatakan masih dalam proses "Trial And Error".


Apa yang tak senoroknya, bila dekat sesuatu forum... Ye saya faham anda ingin belajar ilmu komputer dan teknologi namun untuk belajar semua itu jangan tanamkan sikap MALAS dalam diri anda... Anda haruslah memahami apa itu HACKER sebenarnya sebelum bercita-sita menjadi seorang HACKER...


Ini apa yang dilihat bila dekat forum...

H4ck3rS h3r3 : "Woi!!! Ada sesiapa boleh tolong ke? FB kawan aku kena hack lah..HUHU"

= Dahlah statement guna "woi!!", lu ingat kami anjing ke takda nama? Bagilah salam baru minta tolong... Tengok nama contoh tu, nama punya smart "hackers here", tapi asal ko tanya aku camne nak hack FB?


Orang kata biarlah kita merendah diri, itu prinsip seorang HACKER... Ada juga yang post page defacement dia sampai 6-7 kali... Kemudian dengan bangga angkat bakul sendiri seumpama dia HACKER seorang di dunia ne...


Apa yang aku nak sampaikan bila korang join forum yang membincangkan soal keselamatan jaringan, komputer dan teknologi... Korang janganlah sesekali tanya soalan yang bagi aku agak "BODOH".. Maaf jika ayat agak keterlaluan...


Jangan post...

"Macam mana nak hack FB ye?"


Soalan macam ne dah beratus kali aku jumpa... Korang semua kena belajar BERDIKARI, nak jadi HACKER? Korang kena rajin berkawan dengan WWW.GOOGLE.COM... Maklumat di hujung jari tu beb!! Jangan masuk forum kemudian tanya soalan nak hack macam mana lah...


Ingat perkataan ini "LEARN TO HACK NOT HACK TO LEARN"... Lagi satu jangan tinggi diri... Biar sesuai dengan pengetahuan korang, kalo nak bertanya biar soalan yang logic sedikit dan bukan soalan remeh...


Kitaorang malas nak jawab soalan BODOH macam tu... Kerana kami semua pun berusaha keras buat research sendiri untuk dapatkan maklumat yang kami perlukan... Kalo betul-betul dah buntu baru kami tanya kepada mereka yang lebih berpengalaman...


So kami memang tak suka dengan mereka yang hanya suka bertanya soalan yang remeh dan bodoh daripada membuat research sendiri... Come On Lah!! Takkan nak tunggu mulut korang kena suap saje? Cacat ke takda tangan? Nak berpacaran gatal sangat sanggup cuba apa sahaja janji dapat apa yang korang nak?? So nak belajar takkan nak tunggu orang suap je ILMU tu kat korang tanpa korang berusaha sendiri?

P mampuslah orang PEMALAS camne...

2 comments:

Falling . said...

Sabar muz.. sabar ;p

Anum said...

banykkan bersabar ya